بررسی کارکردهای نام آوا در هشت کتاب سپهری
نویسندگان
چکیده
زبان در اصل، نظامی ذهنی است که به صورت ابزاری-آوایی ظاهر می شود و عمده ترین نقش آن، ارتباط و انتقالِ معانی از یک فرد به دیگری است. افراد با بهکارگرفتن قاعده های زبان و تولید رشته های گوناگونی از واژه ها، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند. از همینرو، به روشنی پیداست که زبان به میزان زیادی با زندگیِ انسان - یعنی با فعّالیّت های ذهنی و حرکتی او- آمیخته و از آغاز تا پایان زندگی با او همراه است. پژوهش پیشرو، درخصوص کارکرد نام آوا در اشعار سهراب سپهری است و دستاورد علمی این تحقیق، حاکی از این مطلب است که میزان استفاده از نام آوا در زبان شعریِ وی بسیار چشم گیر است و این مقـوله، در سرودههای او عینیّت داشته و ملموس و محسوس است. از آنجایی که سهراب، نقّاشی است شاعر، این رویکرد درخصوص زبان شعریِ وی، بیش از دیگران صدق میکند؛ لذا نامآوا، از برجستهترین ابزارهای شعریِ اوست که در دریافتِ متن به خواننده کمک شایانی میکند. بنیان نظری این تحقیق، برپـایه نـظـریّات اتویسپرسن و دیگر زبانشناسانیست که به آراءشان در این زمینه، در کتاب فرهنگ نامآوایی فارسی بهاجمال اشاره رفته است. زبانشناسانی چون اوتویسپرسن، هر لفظی را که میان لفظ و معنای آن رابطهای طبیعی و ذاتی وجود داشته باشد، نامآوا می نامند.
منابع مشابه
بررسی کارکردهای نامآوا در هشت کتاب سپهری
زبان در اصل، نظامی ذهنی است که به صورت ابزاری-آوایی ظاهر میشود و عمدهترین نقش آن، ارتباط و انتقالِ معانی از یک فرد به دیگری است. افراد با بهکارگرفتن قاعدههای زبان و تولید رشتههای گوناگونی از واژهها، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند. از همینرو، به روشنی پیداست که زبان به میزان زیادی با زندگیِ انسان - یعنی با فعّالیّتهای ذهنی و حرکتی او- آمیخته و از آغاز تا پایان زندگی با او همراه است. پژوهش پ...
متن کاملهنجارگریزی معنایی در هشت کتاب سهراب سپهری
این پژوهش به بررسی «هنجارگریزی معنایی در هشت کتاب سهراب سپهری» میپردازد. نگارنده در آغاز به تبیین عادتستیزی، آشناییزدایی، برجستهسازی و هنجارگریزی پرداخته که هنجارگریزی خود مشتمل بر سه مقولة هنجارگریزی معنایی، واژگانی و زمانی میباشد. سپس به استخراج مصادیقِ عینی هنجارگریزی معنائی در اشعار سهراب سپهری پرداخته که مشتمل شش مقولة «تشبیه، نماد، تشخیص، تصاویر متناقض نما، ترکیبهای تازه، تصاوی...
متن کاملتاثیر نقاشی در هشت کتاب سهراب سپهری
درمیان شاعران توانای ایران ازنظردیدهنری ونگاه تصویری سهراب سپهری جایگاهی خاص وویژه دارد.اوشاعری است که شعرونقاشی رادرکنارهم تجربه کرده است.ازویژگی آثارهنری وی مرتبط بودن زبان شعرونقاشی است .وواژه هایی راکه درشعربه کارگرفته به نوعی باابزارنقاشی وحدت وهمبستگی دارد.بنابراین تصاویروواژگان شعری اوفضای یک تابلوی نقاشی رادرمقابل دیدگان مخاطب قرارمی دهد.اوهمانندشاعری چیره دست ،طبیعت رادراشعارخودبه تصوی...
بررسی تطبیقی مضامین مشترک رمانتیک در هشت کتاب سهراب سپهری و گزیدﺓ اشعار ویلیام وردزورث
ادبیات تطبیقی از شاخههای مهم ادبیات در دنیای امروزی است که میتوانگفت سابقهای به نسبت طولانی دارد. مطالعة تطبیقی آثار نویسندگان و شاعران در میانفرهنگها و کشورهای مختلف میتواند نقش راهگشایی در بررسی تأثیر عقاید و افکارفرهنگهای گوناگون بر یکدیگر داشته باشد. سهراب سپهری از شاعران برجستة معاصر ایرانو ویلیام وردزورث که در زمره پایهگذاران شعر رمانتیک در انگلستان بود، در اینبررسی تطبیقی واکاوی...
متن کاملسهراب تصویرگر (بررسی تصویر سوررئالیستی در هشت کتاب سهراب سپهری)
چکیده: موضوع اصلی این تحقیق، بررسی تصویرهای سوررئالیستی در هشت کتاب سهراب سپهری است. برای این مقصود نگارندهمی خواهد اثبات کند که تصاویر شعری سپهری تا چه اندازه سوررئالیستی است. ابتدا در مبحث تصاویر سوررئالیستی، ضمن بحث در موردمشخّصه هایی چون: نگارش خودکار، خواب و رویا، تعطیلکردن عقل و ... بیان می کند که سپهریارائه دهنده ینمونه هایتمام عیار تصویرهای سوررئالیستی است. پس از آن در بخش ارتباط تصویره...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
نثر پژوهی ادب فارسیجلد ۱۹، شماره ۴۰، صفحات ۲۵-۴۸
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023